trouwen

1,5 meter

home > blog > Trouwen met 1,5 meter afstand

Ok, het is balen om 1,5 meter afstand te moeten houden op je bruiloft, maar het betekent niet dat jullie niet kunnen trouwen! Je kan nog steeds heel veel wel doen op 1,5 meter afstand en ook al zijn sommige dingen daardoor niet zoals we gewend zijn, dat betekent niet dat je geen super toffe bruiloft hebt! Lees verder voor onze tips voor trouwen op 1,5 meter afstand.


De regels

Tot 1 juli zijn er maximaal 30 personen toegestaan op jullie bruiloft. Dit is inclusief al het personeel van de locatie, de trouwambtenaar, de fotograaf en vergeet vooral jullie zelf ook niet mee te tellen! Hierbij is het belangrijk dat iedereen 1,5 meter afstand van elkaar kan houden. Bij gezinnen is dit niet nodig.

Na 1 juli wordt, onder voorbehoud, het aantal van 30 personen verhoogd naar 100 personen. De voorwaarden blijven hierbij wel hetzelfde. Vanaf 1 juli mag ook de horeca weer open. Dit geeft weer mogelijkheden voor een diner of borrel!


Foto: Samuel White Photography



Hoe dan?

Het is duidelijk wat er wel en niet mag, maar hoe doe je dat dan? Hoe pas je de hele dag de 1,5 meter-regel toe en hoe blijft het dan toch nog sfeervol en intiem? Wij hebben een aantal tips voor je!


#1 Hou het vooral luchtig en maak er iets grappigs van. Door het heel zwaar en negatief te maken, ervaren jullie gasten het ook zo. Door op een leuke en speelse manier, maar uiteraard wel volgens de richtlijnen, om te gaan met de maatregelen, pikken de gasten dit ook op en zorg je eerder voor een positieve vibe.


#2 Zorg ervoor dat gasten uit hetzelfde gezin te herkennen zijn. Dit kan bijvoorbeeld door lintjes om de pols of corsages in dezelfde kleur, of helemaal in thema: mondkapjes met een bepaalde print of kleur. Zo is voor het personeel ook meteen duidelijk dat deze personen geen afstand van elkaar hoeven te houden. Deze items kan je bij aankomst laten uitdelen, maar ook al van tevoren bij de gasten laten bezorgen. Hier kan jullie ceremoniemeester voor zorgen!


#3 Trouwvervoer gehuurd? Een auto met chauffeur maakt het lastig om 1,5 meter afstand te bewaren, tenzij het een limousine is natuurlijk. Informeer of het mogelijk is om zelf de auto te besturen. Als bruidspaar hoeven jullie geen 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren!


#4 Check de looproute die de gasten af moeten leggen van de parkeerplaats naar jullie trouwlocatie. Kijk hierbij of er geen plekken staan waar opstoppingen kunnen komen. Eventueel kan je ook iemand aanstellen om de gasten te ontvangen op de parkeerplaats en gereguleerd naar de trouwlocatie te laten lopen.


#5 Was het de bedoeling dat het personeel de gasten zou verwelkomen met een drankje? Je zou er nu voor kunnen kiezen om een welkomsttafel te maken waarbij er vooraf drankjes zijn klaargezet zodat gasten die zelf kunnen pakken. Zorg er wel voor dat de tafel de doorgang niet blokkeert. Eventueel kan hier ook een personeelslid bij staan, op gepaste afstand, om te coördineren dat er niet teveel gasten tegelijk bij de tafel komen.

Op de tafel kan je ook wat flesjes met handdesinfectie neerzetten. Sowieso handig om die op verschillende plaatsen op de locatie neer te zetten!


#6 Voor de opstelling tijdens de ceremonie is het verstandig om eerst even contact op te nemen met de gemeente. Is sommige gemeentes mogen gezinnen wel bij elkaar zitten, terwijl in andere gemeentes iedereen 1,5 meter afstand moet houden.
Als je weet hoe het zit in de gemeente waar jullie trouwen, kunnen jullie beginnen met het bedenken van een opstelling. Kies bijvoorbeeld voor het per rij verspringen van de stoelen of verschillende soorten stoelen voor een speels effect.
Om de ruimte minder leeg te laten lijken kunnen de ‘lege’ plekken tussen de stoelen opgevuld worden met bijvoorbeeld lage bloemstukken, hooibalen, gekleurde vakken of noem maar op.

Hou er bij de indeling rekening mee dat de afstand tussen de gasten en de bruid of bruidegom die door het gangpad loopt aan beide zijden ook 1,5 meter moet zijn.


#7 Zijn er gasten die helaas niet bij de ceremonie aanwezig kunnen zijn? Verzorg een livestream! Kleed het plekje voor de camera of IPad mooi aan en laat de ambtenaar ook even het woord aan de gasten op afstand richten.


#8 Na het Ja-woord komen natuurlijk de felicitaties. Face-2-face gaat lastig worden met anderhalve meter afstand en tegenover elkaar staan en zwaaien is misschien ook wat gek. Leuke oplossing? Een felicitatie-drive-by! Ga als bruidspaar langs de weg van de locatie staan en laten gasten al toeterend en feliciterend voorbij rijden! Ideaal als jullie naar een andere locatie gaan na de ceremonie.



#9 Cadeaus overhandigen wordt ook lastiger op een afstandje, zeker als ze breekbaar zijn (gefeliciteerd, vangen!). Richt daarom een mooie cadeautafel met enveloppendoos in. Hier kunnen de gasten hun cadeau of envelop achterlaten.
Plan vervolgens na de bruiloft een moment in voor een uitpak-feestje waarbij jullie alle cadeaus openmaken. Leuk om hier ook wat foto’s van te maken en aan de gasten te sturen. Zo zien de toch jullie reactie op hun cadeau.


#10 Vanaf 1 juli is een receptie ook weer mogelijk mét kopje koffie of frisdrankje op de locatie. Een taart aansnijden kan dan ook weer, maar wel als het personeel deze aansnijdt en ergens neerzet waar de gasten deze zelf kunnen pakken. Een andere optie is dan ook om een Sweet Table te maken met allemaal kleine gebakjes en zoetigheden. Deze kunnen dan per tafel verspreid worden. Ziet er ook nog eens hartstikke leuk uit! Jullie kunnen dan alsnog voor een klein taartje kiezen om zelf aan te snijden.


#11 Tijdens de receptie wordt er vaak ook een fotomoment ingelast voor groepsfoto’s. Dicht op elkaar gepakt gaat het niet worden, maar gelukkig zijn er leuke alternatieven! Maak bijvoorbeeld van tevoren grote opvallende linialen van 1.5 meter. Leg die tussen jullie en de gasten en maak een grappige pose.
Ook goed voor een grappig fotomoment voor het bruidspaar zelf! Ga allebei aan een andere kant van de liniaal staan, buig erover heen en…. kus!


#12 Voor het gastenboek hebben we ook een tip! In plaats van het ‘traditionele’ boek waar iedereen tijdens de receptie iets in schrijft, kun je er ook voor kiezen om de gasten vooraf al iets op een kaartje (of iets anders naar keuze) te laten schrijven. Deze kunnen ze dan tijdens de receptie in een mooie doos/koffer/wensboom/mand/noem-maar-op doen.


#13 In plaats van lange tafels tijdens het diner is het leuk om nu voor losse tafeltjes te kiezen waar iedereen per gezin kan zitten. Laat jullie ceremoniemeester iedereen begeleiden naar de tafel om te voorkomen dat mensen tussen de tafeltjes door krioelen.
Voor gasten die alleen komen kan een grote tafel gemaakt worden waarbij iedereen met 1,5 meter afstand van elkaar kan zitten.
Het personeel kan dan bijvoorbeeld het diner op een speciaal karretje langs de tafels brengen waar de gasten het zelf af kunnen pakken.


#14 Hoewel de gastenlijst misschien aangepast moet worden voor het aantal avondgasten, kan de feestavond nog wel doorgaan! Om te zorgen dat mensen toch 1,5 meter afstand blijven houden, kunnen jullie bijvoorbeeld gekleurde of verlichte vakken op de vloer maken. Ieder gezin heeft dan een eigen vak. Ook leuk om daarbij de kleuren van de ‘gezinscorsage’ in terug te laten komen.

Hebben jullie een live-band? Hou er rekening mee dat de muzikanten ook afstand van elkaar moeten houden op het podium!


#15 Toch geen fan van lange afstand-dansen? Overweeg dan om in plaats van de hele bruiloft alleen jullie feestavond te verplaatsen naar later dit jaar of 2021. Goed excuus om twee keer je trouwjurk aan te trekken!


Meer tips? Hou dan onze Facebookpagina in de gaten! Daar komen binnenkort meer tips te staan!


Blog tips
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies.