draaiboek

voor je bruiloft

home > blog > Draaiboek voor je bruiloft

Locatie gevonden? Check! Taart geregeld? Check! Als de voorbereidingen voor de bruiloft in volle gang zijn, zul je erachter komen dat je ook al ver van tevoren bezig bent met de tijdsplanning voor de dag zelf. De fotograaf wil graag weten hoe laat hij ’s ochtends aanwezig moet zijn en iemand van de gasten wil graag weten of er tijdens de receptie tijd is om de kids op te halen. De hoogste tijd om te beginnen aan de dagplanning! Maar hoe begin je? En waar moet je rekening mee houden? Met onderstaande tips helpen we je vast een beetje op weg.



Begin bij het begin

Om te beginnen maak je een lijst met alle onderdelen en gebeurtenissen van de bruiloft op de juiste volgorde. Neem hier ook de voorbereidingen in mee, zoals haar en make-up, aankleden, de First Look enzovoorts. Check vervolgens bij de betrokken mensen hoe lang ze voor hun werk nodig hebben. Hoe lang doet de visagist bijvoorbeeld over je make-up en heb je flink de tijd nodig om je jurk aan te doen of is dat binnen een paar minuutjes voor elkaar?

Zodra je dat weet, begin je met het invullen van het tijdstip van de ceremonie. Die tijd staat namelijk vast en is dus een mooi uitgangspunt voor de rest van de planning. Je lijstje zou er nu bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:

..:.. haar en make-up bruid
..:.. aankleden bruid
..:.. aankleden bruidegom
..:.. first look
..:.. fotoshoot
14.00 ceremonie
..:.. taart en toast
..:.. receptie
..:.. fotoshoot met familie
..:.. diner
..:.. feest


En dan de rest...

Nu is het een kwestie van doorrekenen en terugtellen vanaf de ceremonie. Houd bij de onderdelen voor de ceremonie ook rekening met de reistijd naar de locatie. Plan deze ruim in, zodat je niet in tijdnood komt als het erg druk blijkt te zijn op de weg. Als je weet hoe laat jullie beginnen met de visagie en het aankleden, kunnen jullie dit ook doorgeven aan de fotograaf, zodat die op tijd aanwezig kan zijn om alles vast te leggen.

De ceremonie zelf neemt gemiddeld 45 minuten in beslag. Dat zou betekenen dat jullie om 14.45 de taart aan kunnen snijden en er getoast kan worden. Gelukkig hoeven jullie niet de hele taart zelf op te snijden, dus voor dit onderdeel zit je met 20 minuten tot een half uur goed op de planning. Daarna rollen jullie mooi door in de receptie.
Houd er tijdens het inplannen van de receptie rekening mee dat alle gasten jullie willen feliciteren en er misschien ook een aantal gasten zijn die iets willen doen of zeggen. Maak de receptie dus niet te kort en vraag jullie ceremoniemeester om in de gaten te houden dat er niet te veel speeches ingepland worden.
Als jullie tijdens of aan het eind van de receptie ook foto’s willen maken met vrienden en familie, trek hier dan ongeveer 5 minuten per foto voor uit. Om wat tijd te besparen kunnen jullie vooraf al een lijst maken met welke foto’s jullie graag willen hebben en deze vast delen met de fotograaf en de ceremoniemeester.

Ook tijdens het diner gebeurt het vaak dat gasten, of jullie zelf natuurlijk, gaan speechen. Houd hier rekening mee in de planning en vergeet dit ook niet door te geven aan de locatie! Zij kunnen hier dan rekening mee houden bij het uitserveren van het diner.
Een 5-gangendiner duurt natuurlijk een stuk langer dan een lopend buffet. De kok kan jullie zeker vertellen hoe lang het diner van jullie keuze in beslag zal nemen!

Na het diner is het tijd voor het feest. Als jullie het feest houden op een andere locatie, houd dan ook weer rekening met de reistijd.
Bedenk ook hoe jullie het feest willen openen. Als de feestzaal vanaf 20.30 open is en jullie om 21.00 een openingsdans willen doen, is het handig om dit ook te communiceren naar de gasten zodat ze weten dat ze op tijd aanwezig moeten zijn.

Probeer om voor jullie zelf een kleine pauze in te plannen tussen de receptie en het diner en tussen het diner en het feest. Zo hebben jullie even wat tijd om op adem te komen en misschien even wat op te frissen.



Tips

Naast de planning van het verloop van de trouwdag zijn er ook nog een hoop ‘organisatorische’ puntjes die opgenomen moeten worden in het draaiboek. Hoe laat worden bijvoorbeeld de bloemen en de taart bezorgd? Vanaf hoe laat kunnen de ruimtes versierd worden en hoe laat kan de DJ beginnen met het opbouwen van zijn spullen? En wie zorgt ervoor dat de planning goed verloopt? Logisch dat jullie daar zelf niet mee bezig willen zijn op jullie bruiloft. Spreek het draaiboek daarom goed door met jullie ceremoniemeester!

Meer tips of hulp nodig? Of liever geen familielid belasten met de taak van ceremoniemeester? Neem dan contact met ons op!


Blog tips planning
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies.